Friday, March 09, 2007

Tentera Uthmaniyah ambil setahun takluki Cyprus Utara

FAMAGUSTA atau Gazimagusa adalah kota pelabuhan Cyprus Utara di timurLefkosa yang disinggahi pelbagai tamadun bangsa sepanjang sejarahkewujudannya. Ia juga menjadi pelabuhan sibuk pada zaman Venetian hinggahari ini.

Republik Turki Cyprus Utara merdeka pada 1983, namun hanya Turkisatu-satunya negara yang mengiktirafnya sebagai entiti berdaulat.Hubungan sejarah antara Turki dan Cyprus Utara begitu ketara dan berterusanhingga sekarang dipaparkan melalui episod ke-14 siri Jejak Rasul 11 yangmenemui penonton TV3 setiap petang sepanjang Ramadan ini.

Ketika bahtera perang Uthmaniyah melabuhkan sauh di perairan Cyprus pada1570, anggota tentera Uthmaniyah seramai 80,000 orang sudah bersedia untukgugur sebagai syuhada dan ternyata kemenangan berpihak kepada mereka.Sekalipun, kota dan kubu dibina bagi melindungi Gazimagusa daripadakemaraan tentera Sultan Selim II, ia tidak bertahan selamanya apabilatentera Uthmaniyah menduduki kota itu pada 1571.

Ketika zaman Khalifah Uthman Al Affan dan Harun Ar Rasyid, tentera Islampernah berjaya menawan pulau itu pada 648 dan 791, tetapi berjaya dirampassemula oleh Byzantine.Sebelum Byzantine kehilangan ibu kotanya Constantinople kepada Uthmaniyah,kuasa Rom timur itu lebih awal dikalahkan di Cyprus oleh Raja England dansejak itu Byzantine tidak pernah berjaya merampas semula pulau Cyprus.Pasukan perang Uthmaniyah tiba di pulau itu pada zaman pendudukan Venetian.Untuk menewaskan pertahanan Venetian di Gazimagusa bukanlah tugas mudahwalaupun tentera Uthmaniyah mempamerkan keberanian serta daya juang yangtinggi.

Nama pahlawan Turki Uthmaniyah, Cambulat Bey begitu masyhur di kotapelabuhan itu kerana keberanian beliau menunggang kuda dengan laju,merempuh dan berjaya membuka pintu kota yang disekat roda besar dipenuhimata pisau serta pedang.Sebenarnya, sebelum kehadiran tentera Uthmaniyah, Raja Venetian sudah lamabersiap sedia kerana bimbang mendengar kisah Sultan Sulaiman Al-Qanuni yangbegitu agresif menggerakkan tenteranya ke Eropah hingga Hungary.Gereja dan bangunan indah yang dibina pada zaman Lusignan dirobohkanmanakala batu batan digunakan untuk membina kota pertahanan.Oleh itu, apabila berita kemangkatan Sultan Sulaiman Al-Qanuni yang tiba,Raja Venetian menarik nafas lega.

Bagaimanapun, serangan tidak berlaku pada zaman Sultan Sulaiman, tetapipenggantinya Sultan Selim II meneruskan misi itu hingga berjaya menguasaipulau Cyprus sepenuhnya sekali gus menamatkan pengaruh Venetian.Sekalipun, Turki tiba ke pulau ini sebagai kuasa tentera, merekamelaksanakan tanggungjawab sebagai pentadbir dengan baik. Masyarakattempatan tidak dipaksa menukar kepercayaan asal, sebalik mereka diberipilihan dan kebebasan.Sejarah Cyprus turut menceritakan mengenai St Barnabas yang berbangsaYahudi dan bersama St Paul, beliau menyebarkan agama Masihi di pulau pada zaman pemerintahan Raja Lusignan.( tau tak ttg barnabas..? ianya satu2 injil yg mirip injil asal dan membenarkan kerasulan nabi Muhammad....ehsan dari ainadilah).

Apabila rajanya yang terakhir, King James mangkat, permaisuri Ratu Conoromenyerahkan pulau yang diwarisi sejak lebih 200 tahun kepada Venetian.Sejak itu, Venetian menjadi penguasa yang menindas rakyat dengan cukaimembebankan sehinggalah tentera Uthmaniyah mengepung Gazimagusa beberapabulan lamanya dan menyebabkan tentera Vanetian menyerah kalah pada 1571.

No comments: